Millenium falcon med baggrund

Star Wars trosser Einstein

I Star Wars kan romskipet Tusenårsfalken bevege seg raskere enn lyset. Men ifølge Albert Einstein er ikke det mulig.

Kaptein Han Solos romskip, Tusenårsfalken, kan i Star Wars-universet fly fortere enn lyset. Men ifølge Einsteins relativitetsteori er lysets hastighet den øvre grensen for hvor raskt materie kan forflytte seg. I vakuum beveger lyset seg med 299 792 meter per sekund – det er mer enn én milliard kilometer per time.

Foreløpig kan ingenting i verden måle seg med Tusenårsfalken. Det beste vi kan by på er de såkalte ionefremdriftssystemene utviklet av NASAs Glenn Research Center.

Ionmotoren sendte Dawn til Ceres

Ionemotorer bruker helst edelgassen xenon som drivstoff og kan med begrensede mengder gass drive et fartøy opp i hastigheter rundt 145 000 km/t. Den farten ligger imidlertid stadig bare rundt 0,1 promille av lysets hastighet, men er likevel raskere enn noe annet kjent fremdriftsprinsipp i verden.

Ionemotorer ble blant annet benyttet i NASA-romsonden Dawn som i 2015 la seg i bane rundt dvergplaneten Ceres.

Ioner gir rakettfart

Et elektrisk felt bakerst i rakettmotoren tiltrekker seg positive xenonioner og akselerer dem ut med over 100 000 km/t.

1. Ionemotoren består av et sylindrisk kammer omgitt av ringmagneter. Drivstoffet er den tunge og stabile edelgassen xenon.

2. Elektroner sendes inn i kammeret og slår løs elektroner fra xenonatomene. Den positivt ladede xenongassen blir så akselerert i et magnetfelt.

3. De positive ionene tiltrekkes av et elektrisk felt bak i kammeret som er bygd opp av to motsatt ladede metallgitre.

4. Feltet akselererer ionene opp i litt over 100 000 km/t og spytter dem ut av motoren, og dette gir fartøyet fremdrift.

Vitenskapen kopierer Star Wars