Tyngdebølger

LIVE: Pressemøte om sensasjonell fysikkoppdagelse

LIVESTREAM FRA PRESSEMØTET KL. 16.30: Etter standhaftige rykter er forskere nå klare til å offentliggjøre det som ligner den sikreste nobelprisen noen gang – bevisene for Einsteins gravitasjonsbølger og dermed en revolusjon innen astrofysikk.

11. februar 2016 av Jakob Priess

Oppdagelsen, som vil revolusjonere fysikk og astronomi, ser ut til å være en realitet.

Kl. 16.30 norsk tid i dag, torsdag 11. februar 2016, holder forskerne bak det store gravitasjonsbølgeeksperimentet, LIGO, simultane pressemøter fire steder i verden.

Og forventningen er en klokkeklar verifikasjon av teoriene som Einstein for nesten nøyaktig 100 år siden bygde sin generelle relativitetsteori på.

FØLG PRESSEMØTET LIVE HER!

En ny epoke vil begynne

Gravitasjonsbølger kan hjelpe forskerne til å forstå gravitasjonen og ikke minst observere ekkoer fra selve big bang.

”Det er en av de største fysikkoppdagelsene på svært lang tid. Vi snakker om en helt ny epoke for astrofysikk og astronomi," sier Søren Brandt fra danske DTU Space til TV-stasjonen DR.

”Det ville bare vært fair hvis de fikk nobelprisen. Dette åpner et helt nytt vindu for astronomien," sier han.

Vil avsløre universets hemmeligheter

Gravitasjonsbølger, eller krusninger i romtiden, som de også er beskrevet som, er en grunnpilar i Einsteins relativitetsteori.

Ideen er at alle ting i universet skaper krumninger i rommet, og at større hendelser i universet medfører bølger som forflytter seg gjennom rommet – helt som hvis du plasker i vannkanten.

Kan man avlese gravitasjonsbølgene, er det som å åpne en bruksanvisning til universets historie.

Mye mer om gravitasjonsbølger her:

BE THERE!

Gå ikke glipp av muligheten til å følge nyere tids største sensasjon innenfor menneskets utforskning av rommet.

SE LIVESTREAM HER!