Hvorfor kan man ikke bevege seg hurtigere enn lyset?

Jeg lærte i fysikken at ingenting kan bevege seg raskere enn lyset, men hvorfor er det egentlig slik?

At lyshastigheten er den definitive øvre fartgrensen for alle ting, har vært en av fysikkens viktigste grunnpilarer siden Albert Einstein la frem sin såkalte spesielle relativitetsteori i 1905. Teorien sier blant annet at samtlige materielle gjenstanders masse øker med hastigheten. Den forklarer også sammenhengen mellom hastighet og masse, og det viser seg at massen øker over alle grenser når hastigheten nærmer seg lysets. Dermed vil det kreve en uendelig stor kraft å akselerere en hvilken som helst gjenstand opp til lyshastigheten, og en uendelig stor kraft finnes ikke. Men egentlig sier Einsteins teori ingenting om hvorvidt det finnes hastigheter som er større enn lysets. Den sier bare at den magiske fartsgrensen ikke kan passeres. Det er fremsatt flere teorier om at det finnes partikler som alltid vil bevege seg raskere enn lyset. Om slike overlyspartikler eksisterer, er imidlertid noe fysikerne diskuterer ivrig. Noen forskere har foreslått at disse partiklene er det såkalte antistoffet.

Les mer om hvordan man fant lysets hastighet.