efter higgs splash

Gratis spesialnummer: Etter Higgs

For abonnenter: Hva er mørk materie? Hvorfor utvider universet seg? Finnes det en teori for alle ting? Få gratis, eksklusiv tilgang til det digitale spesialnummeret Etter Higgs, der vi forteller om noen av fysikkens store gåter.

10. mars 2014

Du er logget inn som abonnent! Klikk her for å lese spesialnummeret nå!

I 2012 fant forskerne Higgs-partikkelen. Den forklarer hvorfor all materie i universet har masse. Men flere gåter i fysikkens verden venter på å bli oppklart.

Mørk materie

En av dem handler om den mystiske mørke materien som påvirker det synlige universet. Ingen har noen gang observert den direkte, men fysikerne vet at den eksisterer, for den påvirker resten av universet. Men hva består den mystiske, usynlige mørke materien av?

Hvorfor utvider universet seg?

Forskerne spør seg også om hvor all antimaterien forsvant etter universets dannelse, hvilken mystisk mørk energi som får universet til å utvide seg, og om alle partikler har en supersymmetrisk partner. Noen av de største hullene i forskernes teorier vil bli tettet igjen hvis det lykkes å bevise at alle elementærpartikler har en litt tyngre tvilling.

Teori for alle ting

Og endelig leter fysikerne etter en teori for alle ting. Spørsmålet er om strengteorien er svaret?

I Illustrert Vitenskaps nye store spesialnummer Etter Higgs forteller vi om noen av fysikkens aller største gåter – og om hvor nær fysikerne er ved å løse dem.

Spesialnummeret består av 24 sider og er flott illustrert. Som abonnent på bladet kan du lese det GRATIS her.

Klik her for at hente specialnummeret