chip teleportation

Teleportasjon i en databrikke

Teleportasjon på mikronivå: Fysikere teleporterer informasjon mellom to kretser

13. november 2013

Et skritt nærmere science fiction

Science fiction-drømmen om å kunne bli teleportert over lange avstander på null tid forblir nettopp det enda en tid. Men forskerne ved statens tekniske høyskole i Zürich har kommet et skritt nærmere. Ved å bruke en spesiell databrikke kan fysikerne ”stråle” informasjon mellom to punkter. Avstanden er riktignok bare 6 millimeter fra det ene hjørnet av brikken til det andre, men forsøket viser at prinsippet fungerer.

Partiklene henger sammen

Tidligere tester har sendt informasjon over lengre avstander, men da brukte forskerne impulser av lyspartikler som "bærere". De sveitsiske forskerne teleporterte informasjon i et system av superledende kretser, der utelukkende informasjonen ble overført.

Det skjedde ved såkalt kvantefysisk sammenfiltring, der to partikler henger sammen og påvirker hverandre – til tross for at de ikke er i nærheten av hverandre.

Sammenfiltringen oppstår ved at et partikkelpar dannes eller påvirkes på en bestemt måte før de to partiklene flyttes fra hverandre. Når forskerne senere programmerer den ene partikkelen på punkt A, kan de programmerte instruksene samtidig leses på punkt B – uten at informasjonen har foretatt en konkret reise.

Ordbok

Kvantesammen­­filt­ring: To partikler påvirker hverandre som følge av sin kvantetilstand – ­på tvers av avstander. Superledende krets: Komponent uten elektrisk motstand.