Stephen Hawking løser gåte
Hawking

Fysiker skrev banebrytende artikkel like før sin død.

© Lwp Kommunikáció/Flickr

Stephen Hawking løste kanskje universets største gåte like før han døde

Er universet vårt det eneste som finnes? Forskerne har jaktet på svaret i flere tiår, men uten hell. En ny artikkel fra den nå avdøde fysikeren Stephen Hawking kan kanskje løse gåten en gang for alle.

27. mars 2018 av Christian Juul

I dagene før sin død arbeidet fysikeren Stephen Hawking på en oppsiktsvekkende artikkel – som ifølge noen forskere kan være bli hans viktigste bidrag til vitenskapen.

Hawking tar sammen med Thomas Hertog fatt på en av fysikkens største gåter: parallelle universer.

Multiverset er begrenset

De to forskerne bruker blant annet kvantefysikk til å komme med spådommer om egenskapene til eventuelle parallelle universer.

I motsetning til andre forskere tror ikke Hawking det kan eksistere uendelig mange mulige universer. Han foreslår i stedet at fysikkens lover bare tillater et begrenset antall.

Hawkings nye metode skal løse gåten

Tidligere teorier om parallelle univers lider særlig av et stort problem: De inneholder ikke en konkret metode for å teste om de er korrekte eller ikke.

Men det gjør Hawkings teori. Den risser opp hvordan romsonder kan finne spor av de parallelle universene i bakgrunnsstrålingen fra universets begynnelse – og dermed avklare om teorien er riktig eller ikke.

Hvis Hawkings metode viser seg å fungere – uansett om den bekrefter eller avkrefter teorien – vil det være et gigantisk gjennombrudd for fysikken.

Lær mer om parallelle universer

Hawkings artikkel er bare den siste brikken i en rekke banebrytende oppdagelser som bringer oss nærmere en forståelse av parallelle universer.

Du kan følge forskernes jakt på svar i dokumentaren ”Living in a parallel universe” på vår nye strømmetjeneste DOCMA.