En ultrakald gass holdes fanget i et magnetfelt i den blå brikken.  Atomene kjøles ned og skaper det kaldeste stedet i universet – ca. 100 millioner ganger kaldere enn det tomme rommet mellom galaksene.

© CAL/JPL/NASA

Ultrakalde atomer skal finne den mystiske mørke energien

0,000 000 000 001 grad over det absolutte nullpunkt. Så kald blir en sky av atomer i et nytt forsøk på ISS. I vektløshet lever atomene i 10 sekunder, så fysikere kan studere dem og kanskje løse en av astronomiens største gåter.

20. mars 2018 av Rolf Haugaard Nielsen

I et nytt forsøk på romstasjonen ISS vil fysikere kjøle ned atomer til rekordlave temperaturer på under 0,1 billiondel grader over det absolutte nullpunktet.

Avslører mørk energi

Ved slike temperaturer omdannes partikler til bølger, og de kan forskerne bruke til mye rart: De kan følge smeltningen av innlandsisen på Grønland, og de kan kanskje bruke ekstremt presise tyngdemålinger til å avsløre mekanismen bak den mystiske mørke energien som gjør at universet utvider seg stadig raskere.

Fra partikler til bølger

Bølgene kalles Bose-Einstein-kondensater, og fysikere har klart å lage disse siden 1995 ved å kjøle ned atomer med laserlys og radiobølger.

Men fysikerne har et problem: Jordas sterke tyngdekraft gjør at atomene faller ned på bunnen av vakuumkammeret, der de varmes opp fordi de berører bunnen.

Forsøk på romstasjonen

I det nye forsøket på romstasjonen – Cold Atom Laboratory – spres skyen i 10–20 sekunder på grunn av vektløsheten, og derfor vil det forunderlige Bose-Einstein-kondensatet oppnå rekordlave temperaturer på under 0,1 billiondel grader over nullpunktet.

GÅ PÅ OPPDAGELSESFERD I UNIVERSET med et abonnement på Illustrert Vitenskap