particle accelerator

Partikkelakselerator i skrivebordsutgave

Ny mikroversjon av instrumentet som fant Higgs-partikkelen

Koster milliarder

En partikkelakselerator er et av fysikernes viktigste verktøy i arbeidet med å forstå universets sammenheng. Akseleratorer er vanligvis flere hundre meter lange og kan koste milliarder av kroner å bygge. Men nå har fysikere ved University of Texas krympet akseleratoren og konstruert en miniutgave som med litt godvilje får plass på et skrivebord. På tross av den beskjedne størrelsen kan laser-plasma-akseleratoren produsere energi og hastigheter i samme skala som de konvensjonelle og langt større akseleratorene.

Partikkelakselerator blir standardutstyr

Bordmodellen har allerede vist sin styrke i et forsøk der forskerne over en distanse på bare cirka to centimeter akselererte opp omkring en halv milliard elektroner til en energi på to gigaelektronvolt (GeV). For å klare noe tilsvarende har forskerne hittil måttet bruke en partikkelakselerator som er omkring 10 000 ganger større, det vil si omtrent like lang som to fotballbaner.

Den hendige bordmodellen gjør at det ifølge amerikanske forskere ikke er lenge før partikkelakseleratorer utgjør en del av standardutstyret i alle laboratorier.

Kjemikere, fysikere og biologer som til nå har måttet reise langt for å få tilgang til en partikkelakselerator, kan nå begynne å glede seg til å gjennomføre forsøk på arbeidsstedet, der de med minimodellens ekstremt nøyaktige og konsentrerte røntgenstråle kan få vite alt om alle former for materialer helt ned til det nivået der man betrakter hvert enkelt atom.