Neutrinodetektoren MINERVA

Meldinger går gjennom 240 meter stein

Ny metode lar fysikerne sende meldinger til vanskelig tilgjengelige steder ved hjelp av elementærpartikler.

Send en SMS til besetningen på en ubåt på havets bunn eller til en base på Månens bakside. Ved å ta i bruk nøytrinoer som budbringere har fysikere i USA sprengt alle grenser for hvor det går an å sende beskjeder til.

Nøytrinoer bringer budskapet

Forskerne ved University of Rochester og North Carolina State University i USA har lykkes med å sende en kort beskjed fra en partikkelakselerator tvers igjennom 240 meter massiv berggrunn til en fem tonn tung detektor. Originalt nok transporterte nøytrinoene ordet "nøytrino".

De flyktige partiklene er aldri før blitt benyttet innenfor kommunikasjon. Nøytrinoer vekselvirker nesten aldri med andre partikler, og kan derfor frese gjennom hele jordkloden uten å møte motstand. De flyktige egenskapene gjør dem imidlertid også vanskelige å fange, og forskerne måtte derfor bruke mange milliarder nøytrinoer for å overføre de 92 såkalte bitene (et binært siffer), som ordet "nøytrino" la beslag på.

Nøytrinoer kan nå steder som ellers er umulige å nå

Bare ett for hver 10 milliarder nøytrinoer som ble sendt av gårde fra akseleratoren, ble fanget opp av detektoren. Men det var tilstrekkelig til å sikre at det banebrytende budskapet ble overført med en hastighet på én bit for hvert 10. sekund.

Det snedige ved denne kommunikasjonsformen er at nøytrinoene når frem til steder det er umulig å knytte seg til gjennom kabler, mobile nettverk eller satellitter. Men før forskerne kan sende meldinger over lengre avstander, kreves det mye kraftigere nøytrinostråler enn vi i dag kan mønstre selv med utstyr på flere tonn. Praktisk bruk av nøytrinobaserte meldinger hører en fjern fremtid til.

Ordboken: Nøytrino

En elementærpartikkel, altså en partikkel som ikke kan deles opp i mindre bestanddeler. Et nøytrino er en av naturens minste byggesteiner.