Hvor gammelt kan et atom bli?

Man kjenner ikke til noen øvre grense for alderen på et atom, hvis man ikke regner med de radioaktive grunnstoffene der et atom med ustabil kjerne henfaller og blir til et nytt atom. I dag er de fleste forskere av den oppfatningen at stabile atomer eksisterer evig fordi de aldri henfaller. Riktignok finnes det forskere som mener at protoner, som utgjør atomkjernen sammen med nøytroner, kan gå i stykker via en form for radioaktivt henfall. Et protonhenfall ville vist seg som et lite lysglimt i vann, men til nå har man ikke sett noe slikt i observatoriene som er reist for formålet. Skulle det likevel vise seg at protoner kan henfalle, har man allerede fastslått at halveringstiden må være vesentlig lengre enn alderen til universet. Så det er helt sikkert at det ikke er noen hverdagslig hendelse at et atom avgår ved døden. De første atomkjernene ble dannet få sekunder etter at universet oppsto for 13,7 milliarder år siden, og de eldste atomene er følgelig nesten like gamle som universet selv. Men det oppsto stort sett bare hydrogen- og heliumatomer i den første tiden etter big bang. Alle tyngre grunnstoffer ble dannet senere i stjernenes indre.