Japanese accelerator

Hittil ukjent partikkel funnet

Viktig fysisk oppdagelse skjedde ved en ren tilfeldighet.

Partikkelforskere finner ny subatomær partikkel

En kinesisk og en japansk forskergruppe har hver for seg oppdaget en ny subatomær partikkel som ble døpt Zc(3900).

En subatomær partikkel er mindre enn et atom. Partikkelen ble funnet av forskere som jobber med atomakseleratorer som gjenskaper forholdene i universet rett etter big bang. I voldsomme kollisjoner oppløses atomenes elementer i mindre bestanddeler.

Funnet ved en tilfeldighet

Oppdagelsen av partikkelen skjedde helt tilfeldig mens fysikerne studerte en annen subatomær partikkel med egenskaper som forskerne har strevd med å forstå fra den ble oppdaget i 2005.

I kollisjoner mellom elektroner og positroner produserte de to forskergruppene store mengder av partikkelen som eksisterer i 10-23 sekund før den henfaller.

Men forsøksdatakurven viste et uventet utslag som forskerne mener skyldes den hittil ukjente partikkelen Zc(3900), et såkalt hadron med fire kvarker. Partikkelens eksistens er forutsagt i teorien, men den er aldri før blitt påvist.

Hva betyr det at man fant Zc(3900)-partikkelen?

Består den av fire kvarker, har vi utvidet vår kunnskap om organiseringen av materien i universet. Og selv om vi ennå vet uendelig lite, fører det oss nærmere en forståelse av hvordanuniverset oppsto.

Kilde: Zhiqing Liu · Partikkelfysiker ved det internasjonale Belle-eksperimentet i Japan