Hva er tyngdekraft?

Alle ting tiltrekker andre ting. Men hvordan oppstår egentlig tyngdekraften?

1. september 2009

Tyngdekraften er fremdeles den naturkraften som omgis av størst mystikk, og vitenskapen vet faktisk ikke hvorfor alle ting tiltrekker hverandre. Man har ikke funnet noen enkeltstående partikkel som overfører kraften på samme måte som fotoner overfører lys. En mulig forklaring kan finnes i superstrengteorien som ser universet som en tredimensjonal membran i et 10- eller 11-dimensjonalt hyperrom. Der består tyngdekraften av lukkede superstrenger som kan minne om strikk, som kan bevege seg inn og ut av membran-universet og påvirke det alminnelige stoffet som er klebet fast til membranen. Det lyder underlig, men forskerne tror faktisk at teorien kan prøves ut ved hjelp av målinger. Er teorien korrekt, bør punktet i Månens banekurve som ligger nærmest Jorden, flytte seg med en billiondel av en grad mer per omløp enn relativitetsteorien tilsier. Noe man antagelig vil klare å måle i løpet av noen få år.