Et kilo skal nå veie et kilo

I mange år har vekten på kiloet gått opp og ned, men nå vil forskere finne en fast vekt for enheten ved å bruke konstanter.

8. mai 2018 av Jakob Mikael Espersen

Under glassklokker på Det internasjonale kontoret for mål og enheter i Paris står en nøye utformet sylinder av platina og iridium.

Siden 1889 har sylinderen definert vekten av ett kilogram. I mange år har vekten likevel vært ustabil, og forskerne har derfor vært på jakt etter et stabilt alternativ: en definisjon av kiloet ut fra konstanter i stedet for et fysisk objekt.

Du legger ikke på deg

En mere presis beregning av Plancks konstant gjør det nå mulig for forskere å fastsette en ny definisjon av kiloet. Generalkonferansen for mål og vekt, som er ansvarlig for de såkalte SI-måleenhetene, regner med å gjennomføre endringen i 2019.

Få flere nyheter fra vitenskapens verden med Illustrert Vitenskaps nyhetsbrev

Den nye definisjonen vil ikke endre på tallet på badevekten eller ha innflytelse på hverdagsberegninger, men i stor skala vil det nye kiloet gi forskere større presisjon i beregninger av for eksempel massen til planeter.

Små partikler fører til jo-jo-vekt

I tillegg til originalen i Paris står det kopier av kiloet rundt om i verden. De viser tydelig at en fysisk utgave ikke er nok. Noen av de offisielle kopiene har lagt på seg 50 mikrogram på over 100 år, mens andre går både opp og ned i vekt.

Tross omhyggelig oppbevaring kan objektene nemlig miste atomer eller absorbere molekyler fra luften.

Det er ikke bare kiloet som skal få en overhaling. Også temperaturenheten Kelvin, strømenheten ampere og enheten mol, som angir en stoffmengde, vil få små endringer.

Neste skritt

Vil du ha mer fysikk? Med et abonnement på Illustrert Vitenskap blir du veiledet trygt gjennom fysikernes fascinerende verden – fra de minste elementærpartikler til de tyngste sorte hull. Bestill i dag, så svarer vi med med et knalltilbud:

• Adgang til alle våre e-magasiner, bl.a. National Geographic, Bo Bedre og Gjør Det Selv
  • Et sett lekre trådløse høretelefoner fra Vinyl Tech
  • To utgaver av Illustrert Vitenskap

Og du får faktisk hele pakken til beskjedne 59,50 kronerdu sparer 507 kroner.