light Hessdalen

Mystiske lys hjemsøker Hessdalen

Himmelen over Hessdalen har vært hjemsøkt av besynderlige lyskuler siden 1800-tallet, men antallet har steget, og nå vil forskerne oppklare mysteriet en gang for alle.

19. april 2016 av Niels Hansen og Mikkel Skovbo

En svevende kule lyser flere ganger i året nattemørket over Hessdalen, omkring 120 km sørøst for Trondheim.

Meldingene om det mystiske fenomenet har tikket inn helt siden begynnelsen av 1800-tallet, men fra 1981 steg frekvensen, og nå meldes det om ca. 20 observasjoner i året.

Den vitenskapelige ekspedisjonen «Prosjekt Hessdalen» går nå i felten for å løse mysteriet.

Hessdalen kan være gigant-batteri

Fram til september skal en internasjonal forskergruppe ut i dalen og forsøke å finne en endelig vitenskapelig forklaring på lyskulene.

Forskerne har allerede avvist teorier som meteorer, optiske refleksjoner og fly. Nå arbeider de bl.a. med en idé om at selve Hessdalen fungerer som et kjempemessig batteri, som produserer elektrisk strøm.

Dalen inneholder både svovelsyre, jern, sink og kobber, og tanken er at elven som passerer gjennom den, Hesja, blander det sammen slik at dalen blir som et kraftsenter for de mystiske lyskulene.

Lyskulene dreper bakterier