Kan noe skje helt samtidig?

Einstein avskaffet visstnok begrepet samtidighet. Hva vil det si?

1. september 2009

Før Einstein oppfattet fysikerne tidens gang som et universelt klokkeslag, som var fullstendig likt overalt. Derfor ville for eksempel astronomer som observerer hendelser fra forskjellige steder i universet, aldri være uenige om hvorvidt de inntraff samtidig eller ikke. Men med Einsteins relativitetsteori og erkjennelsen om at lysets hastighet alltid er den samme for alle, brøt ideen om absolutt samtidighet sammen. Einstein forklarte hvorfor ved hjelp av et berømt tankeeksperiment (se tegningen): Mannen midt i toget vet at for- og bakendene er like langt fra ham. Når han ser lyn B før A, og dessuten vet at lysets hastighet er konstant for alle, vil han konkludere at B inntraff først. Det kunne han ikke gjøre i et klassisk univers, der lysets hastighet ikke er konstant. Mannen på perrongen vil derimot mene at lynene slo ned samtidig. Man kan ikke si at den ene har mer rett enn den andre. Det er umulig å fastslå objektivt hvilket lyn som slo ned først – det avhenger av observatøren. Ideen om absolutt samtidighet gjelder altså ikke.