Jord

Hvordan måles karbon 14?

Hvordan virker en karbon 14-datering, og hvor sikker er den?

22. juli 2014

Alle levende vesener tar opp karbon 14 så lenge de lever. Når den levende organismen dør, innstilles opptaket av karbon 14, og ved å måle mengden av det som er igjen i organismen, kan man regne ut hvor gammel den er. Med en karbon 14-datering kan forskerne beregne alderen på for eksempel planter eller dyr rundt 50 000 år tilbake i tiden.

Hva er karbon 14?

Karbon 14 er et radioaktivt stoff som oppstår i atmosfæren når stråling fra universet treffer på karbon. Det radioaktive karbonet er en del av Jordens biologiske kretsløp og blir tatt opp av alt som er av planter, dyr, og mennesker. I samme øyeblikk som organismen dør, begynner karbon 14 å henfalle – det betyr at det med tiden blir mindre av det.

Halveringstiden er 5730 år, det betyr at da er mengden karbon 14 halvert. Etter to halveringstider, 11 460 år, er en firedel av det opprinnelige karbon 14 igjen.

Denne målemetoden er ikke helt nøyaktig, for karbon 14-innholdet i atmosfæren er ikke konstant, men varierer år om annet på grunn av endringer i Jordens og Solens magnetfelter. Usikkerheten i aldersbestemmelsen avhenger av prøvenes alder og ligger på +/– 40 år for prøver fra rundt middelalderen, og cirka +/– 100 år ved prøver fra steinalderen.

Karbon 14 kan spores opp

Ved å måle restmengden av karbon 14 i en gammel prøve og sammenligne den med innholdet i en kontrollprøve fra vår egen tid, kan man beregne organismers alder.