Hvordan kan lyset bremses?

Dere har skrevet at lyshastigheten alltid er konstant. Men likevel har noen fysikere greid å bremse lyset. Hvordan henger dette sammen?

Lyshastigheten er ganske riktig konstant nær 300 000 kilometer i sekundet. Denne hastigheten har det også i praksis i det tomme rommet. Men når en lyspartikkel (et foton) passerer gjennom et materiale, vil fotonet gang på gang bli absorbert av elektron-skyen rundt atomkjernene og sendt ut igjen med en mikroskopisk forsinkelse, uten at lyshastigheten i seg selv er blitt mindre. Vi kan sammenligne situasjonen med soldater som står på en rekke med 50 meter mellom hver. Den første roper nå ”angrip” til den neste, som roper det videre. På denne måten bruker beskjeden lang tid på å komme fra den ene enden av rekken til den andre, uten at lydhastigheten dermed er blitt lavere. Som mål for et materiales evne til å forsinke lyset bruker vi en brytnings-indeks. Galliumfosfid har med 3,5 den høyeste indeksen blant vanlige materialer, men fysikerne har i tidens løp skapt stoffer med spesielle egenskaper. Da Lene Hau bremset lyset til 17 meter i sekundet, skjedde det ved hjelp av en ultrakald sky av natriumatomer.