korteste tid

Fysikere måler verdens korteste tidsintervall

Ved hjelp av helium-atomer og lasere har forskere klart å måle et utrolig kort tidsintervall. Håpet er at det kan føre til bedre datamaskiner.

16. november 2016 av Babak Arvanaghi

Et zeptosekund.

Så kort er det tidsintervallet som forskere fra Max Planck-instituttet og Ludwig-Maximilians Universität i Tyskland har registrert.

Det er en billiontedel av en milliarddel av et sekund – det korteste tidsintervallet som noensinne er målt.

>>Bli med Illustrert Vitenskap til fysikernes høyborg, CERN

Einstein hadde rett

Ved hjelp av den nye teknologien, som gjør det mulig å registrere så korte intervaller, har forskerne klart å observere at et elektron forlater et atom. Den første direkte observasjonen som viser at Einstein hadde rett da han fremsatte sin teori om den fotoelektriske effekten.

Forskerne kom frem til sitt resultat ved å peke ulike lasere mot et helium-atom. Når fotonet fra lyset treffer atomet, forlater et enkelt elektron atomet, og det er den effekten forskerne har målt.

Valget falt på helium-atomer fordi de har to elektroner. Det gjør det enklere å måle hvordan atomet reagerer.

Skal gi utrolige datamaskiner

Forskningen gir et viktig bidrag til å forstå hvordan atomer oppfører seg på et kvantemekanisk nivå, og hvordan elektroner oppfører seg når de ikke er bundet til et atom.

Hvis forskerne klarer å forstå dette fullt ut, kan det føre til utvikling av kvantedatamaskiner – som vil være mye kraftigere enn de maskinene vi har i dag.