To sole

Star Wars styrer utenom fysikkens lover

Romskip drønner gjennom galakser raskere enn lyset, men det er umulig. Teknologien i Star Wars-universet bryter med noen av fysikkens viktigste prinsipper.

12. desember 2017 av Niels Hansen og Babak Arvanaghi

Den nye Star Wars-filmen, The Last Jedi, har premiere denne uka og vil tilføre serien fantastiske nye våpen, vesener og verdener. Men holder vitenskapen? Vi tar en kritisk gjennomgang av en rekke klassiske Star Wars-elementer.

Mer underholdning enn fysikk

Den hvite kassebilen i middelalderdramaet Braveheart og skuddhullene før skytingen i Pulp Fiction er klassiske filmbrølere.

Og slike finner vi også i Star Wars. Men de seks filmen byr dessuten på en annen type feil; dem som George Lucas har begått helt bevisst. For i hans univers trumfer underholdningsverdien fysikkens lover.

Romskip krenger ikke

I filmene navigerer romskipene som om de var flymaskiner: De krenger når de skal svinge. I rommet er det unødvendig, da det ikke er noen luftmotstand.

GÅ PÅ OPPDAGELSESFERD I UNIVERSET med et abonnement på Illustrert Vitenskap

Krengning brukes ved flygninger i atmosfærer for å skape endringer i lufttrykket og på den måten få flyet til å svinge. Romskip ville svinge mer som en bil.

Rommet er lydløst

Lyden av laserkanoner, eksplosjoner og romskipenes motorer fyller lydkulissen når kampene over Endor blir utkjempet. Men i virkeligheten ville kampene ha vært stille.

Rommet er et vakuum der lydbølger ikke kan bevege seg. Lydbølger krever molekyler som kan dytte hverandre, for det er slik de beveger seg.

Små lyssverd finnes allerede

Jedi-ridderens våpen er et lyssverd, men navnet er misvisende for klingen består ikke av lys, men av plasma. Når en gassart blir tilført nok energi i form av varme, endrer den seg og blir til plasma.

Teknikken brukes allerede industrielt, der plasmaskjærere skaper en 10 000 grader varm flamme som kan skjære gjennom 15 cm tykke stålplater. Men foreløpig lar det seg ikke gjøre å lage så store flammer – og en plasmaflamme på cirka 90 cm, som et lyssverd måler, er i dag en umulighet.

Millenium Falcon flyr for fort

Når Han Solo og Chewbacca farer gjennom rommet, skjer det med enorme hastigheter som skyldes to elementer: Lysets hastighet og et hyperdrev.

Millenium Falcon kan fly med lysets hastighet, men det er ikke nok når man skal krysse en galakse. Melkeveien er f.eks. 100 000 lysår bred. Derfor har de også et hyperdrev om bord som kan bøye rommet og gjøre avstander kortere.

Få flere nyheter fra vitenskapens verden med Illustrert Vitenskaps nyhetsbrev

Men ifølge Einsteins relativitetsteori er det umulig å komme opp i lysets hastighet, og eksistensen av ormehull, som er en nødvendighet for hyperdrev, er ennå ikke bevist.

Flere soler er en mulighet

Ikke all fysikken i filmene er feilaktig. F.eks. kikker Luke Skywalker mot horisonten på hjemplaneten sin Tatooine og ser to soler gå ned over himmelen.

Foreløpig har astronomer funnet over 3500 planeter som går i bane rundt andre stjerner enn sola. Omkring 20 av disse ligger i systemer med to stjerner. På de planetene vil det derfor være mulig å se to soler på himmelen.

En desidert brøler

Star Wars-filmene har også flere eksempler på bloopers – desiderte brølere – som George Lucas nok ikke har vært klar over.

Et klassisk eksempel er Storm Trooperen som kommer litt for nær en dør: