Field of Poppies

Blått lys ødelegger dyrebare mesterverker

Sollys kan få malerier til å falme. Men nå har forskere funnet ut at også blått lys får van Gogh til å falme.

Blått lys er som gift for maleriene av Vincent van Gogh og reduserer de uvurderlige mesterverkene til brunlige kopier av tidligere fargeprakt.

Slik lyder den alarmerende konklusjonen fra en internasjonal forskergruppe, som i en omfattende undersøkelse ved van Gogh-museet i Amsterdam målte hvordan forskjellige deler av lysspekteret påvirker gamle fargepigmenter.

LED-pærer er en trussel

På forhånd visste forskerne – anført av kjemikeren Letizia Monico – at sollys og UV-stråler setter i gang en kjemisk prosess som nedbryter gule fargestoffer – og som blant annet har forvandlet flere av van Goghs berømte solsikkemotiver til buketter av brune blomster.

Nå har avanserte røntgenanalyser i et såkalt synkrotronanlegg for første gang påvist at også blått lys bidrar til å gjøre vondt verre.

Forskerne ble sjokkert over oppdagelsen fordi mange malerier henger i museer som lyser opp lokalene med blått lys fra blant annet LED-pærer.

Lederen av konserveringsarbeidet ved van Gogh-museet, Ella Hendriks, ber museene undersøke om de har lysfølsomme malerier og eventuelt installere mer skånsom belysning.

Svovelforbindelser gjør van Goghs gulfarge brun

Forskerne har fastslått at særlig kromgul maling begynner å falme når den utsettes for blått lys.

Røntgenanalyser har påvist at van Gogh brukte forskjellige nyanser av denne fargen. Mens vanlig kromgul beholdt fargeprakten, ble to av nyansene veldig påvirket som følge av de lysfølsomme svovelforbindelsene i pigmentet.

ORDBOKEN

Kromgul er et naturlig pigment som består av bly- og kromforbindelser. Fargen ble første gang tilvirket av kjemikeren Louis Vauquelin i 1809. Kromgult brukes ikke lenger fordi fargen er giftig.

Synkrotronanlegg brukes til avanserte røntgenanalyser av svært små mengder substans. Synkrotronstråling kan blant annet i detalj vise sammensetningen av molekyler og atomer.