Grunnstoffer

Jordens grunnstoffer

Jordens grunnstoffer er kjemiske byggeklosser, og med dem kan man bygge alt. Få mer informasjon i tekst og video om 24 av våre fantastiske grunnstoffer.

24. november 2014

Vi har samlet 24 fantastiske grunnstoffer på denne siden, og du kan gå på oppdagerferd i gull, sølv, bor, neon og 20 andre grunnstoffer.

Hva består grunnstoffene av?

Et grunnstoff består av en type atomer. Et atom er den minste kjente delen av et grunnstoff som fortsatt har grunnstoffets egenskaper.

Niels Bohr fremsatte i 1913 atomteorien. Den beskrev at et atom består av en kjerne som inneholder et eller flere protoner. Kjernen inneholder ofte også et eller flere nøytroner. Antallet protoner og nøytroner avgjør atomets vekt, og grunnstoffene er nummerert etter hvor mange protoner det er i atomets kjerne. Det kalles også grunnstoffets atomnummer.

Elektroner i grunnstoffer

Rundt i kjernen er et antall elektronskall – eller orbitaler – som organiserer elektronene. I det innerste skallet er det "plass" til to elektroner, og i de ytre skallene kan det være opptil åtte.

Når det ytterste skallet er fylt opp med åtte elektroner, er det snakk om et svært stabilt grunnstoff som nødig reagerer med andre grunnstoffer. Edelgasser har et fullt ytre elektronskall og er dermed svært stabile.

Niels Bohrs atomteori gjelder fortsatt i dag – men nå oppfatter vi ikke elektronene i et atom som organisert i skall, men snarere som en slags vibrerende elektronsky.

Les mer om grunnstoffer

Grunnstoffene er organisert i det periodiske systemet som gir en oversikt over atomenes kjemiske og fysiske egenskaper.