jern smed

Jern: Naturens supergrunnstoff

Jern er et av klodens mest utbredte grunnstoffer og har helt avgjørende betydning for både naturen, dyr og mennesker.

2. desember 2014 av Lars Thomas og Anders Bruun

Navn: Jern – etter oldnordisk iarn Atomnummer: 26 Kjemisk symbol: Fe

Jern utgjør 6,2% av jordens overflate og er dermed det fjerde mest utbredte grunnstoffet på jorden (efter oksygen, silisium og aluminium).

Jern menes dessuten å være hovedbestanddelen av jordens kjerne.

Galen, som var en lege i oldtidens Hellas, hadde en viss idé om jernets betydning, men forsto ikke helt funksjonen. Han foreskrev bl.a. jernspon inntatt i vin eller vann som et godt avføringsmiddel.

Som råmateriale til våpen og redskaper har jern hatt en avgjørende innflytelse på menneskets historie.

Hva brukes jern til?

Jern utvinnes av jernmalm og brukes ikke minst til fremstillingen av stål. De forskjellige ståltypene kalles legeringer, som utenom jern inneholder andre metaller og ikke-metaller (spesielt karbon).

Jern er vesentlig for nesten alle levende vesener, idet jern er en viktig komponent i en rekke enzymer og andre biologisk aktive molekyler, bl.a. hemoglobin i blodet.

Se video: Jern