volcano rock

Vulkanutbrudd førte til brutal masseutryddelse

Geologer har funnet ut hvorfor dinosaurenes forfedre ble utslettet.

6. september 2013

Bakterier, meteoritter eller gigantiske vulkanutbrudd? Forskerne har foreslått mangt for å forstå hvorfor halvparten av alle arter forsvant for 200 mill. år siden. Hendelsen fjernet bl.a. de fleste archosaurene, som vår tids fugler og krokodiller nedstammer fra, og overlot scenen til dinosaurene.

Vulkan var synderen

Nå slår imidlertid amerikanske og marokkanske paleontologer og geologer fast at årsaken var vulkanutbrudd i forbindelse med at superkontinentet Pangea ble brukket opp. Med ny dateringsmetodikk har forskerne analysert lavastein fra Nord-Afrika til New Jersey. Steinen røper at voldsomme vulkanutbrudd i Marokko for 201 564 000 år siden forekom omtrent samtidig med at en masse dyr og planter forsvant for alltid.

Global oppvarming

Usikkerheten i beregningen ligger på 20 000 til 30 000 år, noe som i geologisk sammenheng er så godt som ingenting. Teorien går ut på at de store mengdene CO2 som vulkanene førte ut i atmosfæren, skapte en global oppvarming som mange dyr og planter ikke tålte og bukket under for.