Buddhahode, begravd, arkeologi, fortidsfunn

Hvorfor ligger fortiden begravd i jorden?

Hvorfor er restene etter fortiden nesten alltid er begravd under jorden? Jeg forstår godt at en by kan være begravd i aske fra et vulkanutbrudd. Men at bygninger langsomt forsvinner i grunnen har jeg vanskelig for å forstå.

10. desember 2014

Mens noen indianere lot åtseletere fjerne levningene av de døde, gravde europeerne sine etterlatte ned i jorden. Derfor er noen kulturer i dag mer synlige enn andre for arkeologene.

Byer begravd i avfall

Men ofte er menneskeskapt avfall grunnen til at fortiden må finnes under jorden. Byer fra middelalderen er for eksempel bygd på flere meter av gammelt avfall som er dumpet på gaten. Folk har bodd på gamle matrester og det som var verre. Opphopet avfall er grunnen til at middelalderkirkene i mange byer ofte ligger opptil flere meter under gatenivået, som har steget langsomt rundt kirkene.

Men naturens egne krefter spiller også inn, blant annet sandflukt og planter som vokser raskt opp rundt etterlatte monumenter for med tiden å bli til muld. Men i Nordøst-Grønland, der det er få mennesker, lite vind og sparsomt med vegetasjon, finnes det svært gamle boplasser som ligger oppå bakken som om de nylig var blitt forlatt.