NB_u40 antikythera

Skattkammer utforsket i forhistorisk skipsvrak

Det overdådige Antikythera-skipsvraket inneholder hemmeligheter fra oldtidens Hellas. Nå har forskere funnet enda en stor last med gamle skatter i vraket.

1. oktober 2015 av Rikke Jeppesen

55 meter under havflaten utenfor den greske øya Antikythera skjuler det seg en tidslomme fra oldtidens Hellas' overklasse i et gammelt skipsvrak fra den gangen Hellas var en del av Romerriket.

Et undersjøisk oppdrag har nå ført arkeologer til enda flere av skipets skjulte skatter. Denne gangen har de funnet over 50 verdigjenstander, som bl.a. omfatter et armlene av bronse, fint glass og keramikk, en brikke fra et brettspill og biter fra en benfløyte.

Verdens eldste datamaskin

Det overdådige greske fartøyet sank for over 2000 år siden utenfor den egeiske øya Antikythera, som vraket derfor er oppkalt etter. Det var greske fiskere som i år 1900 fant skipet på havets bunn, og siden har arkeologer funnet mange verdigjenstander i skroget.

Skulpturer av bronse og marmor og fornemme møbler vitner om at overklassen i oldtidens Hellas levde godt, mener forskere. Et av de mest kjente funnene fra skipet er et merkelig klokkelignende instrument, som noen liker å kalle verdens eldste datamaskin.

Flere hemmeligheter

Forskergruppen bak skattejakten forteller at skipets dyre last stammer fra det som nå er Syria, Libanon, Tyrkia og noen av de greske øyene. Arkeologer har renset de nye funnene og lagd 3D-modeller av dem, og de analyserer fortsatt skattene for å finne oldtids-DNA eller rester av mat, parfyme eller medisin som de kan identifisere. De mener at det luksuriøse skipet skjuler mange flere uoppdagede hemmeligheter i relikvier av statuer, passasjerer og luksusartikler.

Her kan du kan lese mer om hvilke teknikker forskerne bruker: