Vulcano dinosaur

Masseutryddelser slo til fem ganger

Hele fem ganger har ekstreme naturkatastrofer utslettet det meste av plante- og dyrelivet på Jorden. Og alle fem gangene har livet klart å reise seg fra ruinene.

27. juni 2014 av Antje Gerd Poulsen

Livet går sin fredelige gang, men plutselig står verden i flammen. Hele fem masseutryddelser i løpet av de siste 450 millioner årene har slått til mot Jorden og livet der. Både dinosaurer, kjempefisker og blekkspruter med hus har i tidens løp bukket under.

Tre av de fem store masseutryddelsene skyldtes trolig supervulkaner, men flere ting peker på at hver gang har en kombinasjon av hendelser forverret katastrofens omfang.

Masseutryddelse: Rekken av mistenkte er lang

Forskere i masseutryddelser jobber som etterforskere: De prøver å oppklare en komplisert drapssak der øyevitnene er døde og drapsvåpenet ofte er forsvunnet.

Supervulkaner, meteorittnedslag, gammastråler fra døende stjerner, havnivåendringer, sur nedbør, oksygensvinn og klimaendringer - rekken av mistenkte er lang.

Les artikkelen: Katastrofen slo til fem ganger

Vil du vite mer om masseutryddelsene som gang på gang ga livet en virkelig bråbrems? Og vil du vite mer om de nyeste funnene og oppdagelsene som forskerne har gjort omkring masseutryddelsene? Les hele artikkelen i Illustrert Vitenskap nr. 11/2014.