Mumier forteller om gamle boligforhold

Mumiers hår avslører matvaner

Håret fra omkring 2000 år gamle mumier avslører at wari kayan-folket spiste alt av havets delikatesser og derfor må ha vært bofaste ved kysten.

En gruppe mumier har vist seg å være en sann gullgruve av informasjon om søramerikanernes matvaner for omkring 2000 år siden.

Gjennom studier av mumienes hår har forskere ved Arizona State University fått se hva menyen besto av for wari kayan-folket som mumiene stammer fra. Det viste seg at mais, bønner og alt av havets delikatesser var hovedelementene i steinalderkostholdet.

Mumier er svært godt bevarte

Mumiene ble funnet på wari kayan-gravplassen i Paracas helt sør i kystørkenen i Peru, og alle er mumifisert etter naturmetoden i det knusktørre klimaet.

Både kroppene og håret er ekstremt godt bevart, og ved å isotopanalysere keratinet – et proteinstoff som utgjør hovedbestanddelen i hår – finner forskerne ut hva de enkelte individene spiste i ukene og månedene før de døde.

Alle 14 individene som forskerne undersøkte, hadde ifølge analysene spist det samme da livet gikk mot slutten. Fordi fisk utgjorde en stor del av det daglige kostholdet, mener forskerne at de døde peruanerne var bofaste og holdt til ved kysten. Arkeologer har frem til nå trodd at de beveget seg frem og tilbake mellom bosteder ved kysten og i Andesfjellene.

400 mumier satt oppreist i dødspakker

På wari kayangravplassen, som ble oppdaget i 1927, fant arkeologer over 400 mumier gravlagt i hver sin kjegleformede pakke. Den døde satt rett opp og ned og var svøpt i flere lag vevde tekstiler. Forskerne har åpnet 149 pakker til nå.

Over 400 mumier ble funnet i kjegleformede pakker

Mumier og forsteininger forteller om fortiden

Forskere kan avdekke mye mer enn kosten ved å trekke ut proteiner og molekyler av mumier og forsteininger. Les bl.a. om hvordan T. rex' stamtre ble kartlagt i vår artikkel:

Gravplass i Peru

Wari kayan-gravplassen ligger helt sør i kystørkenen i Peru.

De døde tilhører paracaskulturen som eksisterte fra cirka 600 f.Kr. til 200 e.Kr. og er oppkalt etter halvøya Paracas.