Inka mummy

Gåtefull mumie var offer for mord

Forskere har undersøkt en mumie som i over 100 år har befunnet seg i München. Den gåtefulle mumien har vist seg å være en inkakvinne som endte sine dager på brutalt vis – og som etter sin død har vært på en lang reise.

I over 100 år har en gåtefull kvinnemumie samlet støv i magasinene ved ulike museer i den tyske byen München. Ingen hadde peiling på hvor kvinnen stammet fra, men konservatorene mente å vite at mumien med de tykke flettene var et myrlik fra Dachauer nord for München.

Offer for mord

Men der tok de grundig feil. Forskere ved universitetet i München har undersøkt kvinnen og høyst overraskende kunnet fastslå at hun stammer fra Inkariket i Sør-Amerika, levde i perioden fra 1451 til 1642 og døde i en alder av 20–25 år. Ikke bare kom kvinnen langveis fra, hun fikk også en brutal død.

Skanninger har avslørt at hele den fremre delen av kraniet er knust. Det fremgår at kvinnen fikk et slag med en butt gjenstand med en slik kraft at pannebenet ble slått helt inn i hjernen.

Gravlagt i ørkenen

Etter at døden hadde inntrådt, ble kvinnen gravlagt på et knusktørt sted, sannsynligvis i Atacama-ørkenen ved Stillehavskysten i Chile der liket tørket inn og med tiden ble til en mumie.

Syk kvinne fikk kraniet knust

Forskernes undersøkelser av mumien avslørte ikke bare et brutalt drap, men også at den drepte led av dødelige infeksjonssykdommer.

DNA-analyser av vevet i tarmene viste at kvinnen var infisert av Chagas' sykdom som overføres via parasitter. Forskerne fant spor etter en parasitt i mumien og uttalte at kvinnen trolig hadde vært syk i flere år.

Mumien er fra Chile

Den gåtefulle mumien kommer trolig fra Atacamaørkenen ved Stillehavskysten i Chile.