Skeleton of young boy

Middelhavsfolk må ha vært stonehengepilegrimer

En tenåringsgutt som døde for 3550 år siden og ble gravlagt i Boscombe Down, tre kilometer fra Stonehenge i England, vokste opp i nærheten av Middelhavet.

1. mars 2011

i En gutt i tenårene som døde for 3550 år siden og ble gravlagt i Boscombe Down, tre kilometer fra Stonehenge i Storbritannia, vokste opp i nærheten av Middelhavet. Det hevder den britiske professoren Jane Evans ved British Geological Survey ut fra analyser av guttens tenner.

Det er tannemaljen Evans har gransket. Det viste seg at emaljen inneholder spor av oksygen og strontium som finnes i forskjellige versjoner, såkalte isotoper. Isotopene røper hvor en person har vokst opp fordi emaljen danner seg i de første leveårene og derfor lagrer en kjemisk ”rapport” om miljøet barnet levde i. Ved å måle nivåforskjellen mellom oksygenisotopene O-16 og O-18 kan forskerne fastslå at gutten har levd i et relativt varmt klima.

amber necklace

Ut fra oksygenisotopene alene kan man ikke helt sikkert utelukke at gutten vokste opp i England. Men forholdet mellom to strontiumisotoper utgjør et fellende bevis. Helt konkret peker de i retning av Pyrené-halvøya. Mange bergarter inne-holder nemlig små mengder strontium, og forholdet mellom de to isotopene i tannemaljen er det samme som man ofte finner i forskjellige bergarter i nettopp dette området.

Hvordan gutten hadde klart å komme seg til England, kan ikke forskerne svare på.