Chinese Army 1

Kinesisk hersker hvilte i kjempegrav

Graven til legendarisk kinesisk diktertyrann funnet helt tilfeldig

5. juli 2010

”En sleip banditt i fredstid, en heltemodig leder i ulvetider”. Slik lød samtidens karakteristikk av Cao Cao – en av den kinesiske historiens helt store skikkelser.

Nesten 1800 år etter hans død har kinesiske arkeologer funnet de jordiske levningene etter den legendariske herskeren som i 220 e.Kr. gjorde ende på det ærerike Han-dynastiet og grunnla Wei-dynastiet, det sterkeste og betydeligste av de tre rikene som Kina var delt inn i fra 220 til 265 e.Kr.

Nær millionbyen Anyang i Henan-provinsen har forskerne gravd ut komplekset der Cao Cao, som døde i 220, samt to kvinner på henholdsvis cirka 50 år og cirka 20–25 år som sannsynligvis er Cao Caos kone og hennes tjenestejente, ligger gravlagt. Gravkomplekset ble oppdaget ved en tilfeldighet i desember 2008 da lokale arbeidere var ute for å lete etter leire å lage murstein av.

Imidlertid ble nyheten om det oppsiktsvekkende funnet aldri innrapportert til myndighetene, og først da lokale politistyrker pågrep gravrøverne med favnen full av steintavler, ble arkeologene oppmerksomme på at gravmælet eksisterte.

Chinese Army 2