Antikythera

Verdens første datamaskin kunne forutsi solformørkelser

I 2000 år lå en klump bronsetannhjul på bunnen av Middelhavet. Nå har forskere rekonstruert mekanismen og avslørt at det er snakk om verdens første datamaskin.

27. august 2015 av Morten Kjerside Poulsen

I år 1900 fant greske svampdykkere et skipsvrak utenfor den greske øya Antikythera. Blant de tingene som dykkeren førte opp til overflaten, var en klump bronse halvt innleiret i kalk. Bronseklumpen viste seg å inneholde en rekke tannhjul og ble døpt Antikythera-mekanismen.

Se forskernes rekonstruksjon av Antikythera-mekanismen:

Bronseklump var verdens første datamaskin

Etter mer enn 100 år med undersøkelser, er forskerne nå sikre på at bronseklumpen var en del av en antikk, analog regnemaskin – verdens første datamaskin – som kunne forutsi sol- og måneformørkelser.

Arkeologene tror at bortimot 50 tannhjul av forskjellige størrelser styrte tre store urskiver. Datamaskinen stammer fra ca. 200 f.Kr. og er formentlig bygget av den greske matematiker Arkimedes.

Skjuler Antikythera-vraket mer enn verdens første datamaskin?

Fremdeles blir Antikythera-skipsvraket undersøkt av forskere, og nå tar de i bruk den spesialdesignede dykkerdrakten Exosuit for å kunne dykke dypere og lenger. Bli med på undervannseventyr i vår artikkel: