Einstein & oppenheimer

Quiz: 10 geniale vitenskapspersoner

Hva var Albert Einsteins jobb? Var Darwin sjøsyk? Se hva du vet om 10 av historiens geniale vitenskapspersoner.

7. september 2011 av Lars Thomas

Få mer ut av quizen

Du får mest ut av quizene hvis du registrerer deg som bruker av nettstedet og er logget inn før du går i gang. Det er helt gratis å opprette en profil, og du gjør det her: Log ind/opret profil

Hvis du opplever tekniske problemer med quizen, vil vi svært gjerne høre om det. Du kan kontakte oss her: Kontakt oss

I 1905 offentliggjorde Albert Einstein fire avhandlinger som revolusjonerte fysikken. Merkelig nok arbeidet han ikke på et universitet eller et laboratorium på dette tidspunktet. Hva gjorde han da?
Den britiske naturforskeren Charles Darwins teori om ”Artenes opprinnelse” regnes for en av zoologiens mest banebrytende ideer. Han fikk ideen til teorien under en ferd med ekspedisjonsskipet ”Beagle”. Hva syntes Charles Darwins far om reisen?
Den amerikanske fysikeren og nobelprisvinneren Richard Feynman hadde mange andre interesser enn fysikk. Han var en flink tegner og også ganske musikalsk. Hva spilte han blant annet på?
Marie Curie fikk ikke mindre enn to nobelpriser, en i fysikk og en i kjemi, først og fremst for sitt arbeid med radioaktivitet. Det har gitt spesielle problemer for senere forskere som vil studere hennes notatbøker og laboratorierapporter – hvorfo
I 1633 ble den italienske astronomen Galileo Galilei stilt for Inkvisisjonens domstol fordi han i en bok hadde skrevet at Jorden ikke var universets sentrum, men tvert om beveget seg rundt Solen. Hva ble resultatet av rettssaken?
Den britiske fysikeren og matematikeren Stephen Hawking regnes for å være en av verdens ledende tenkere – og det på tross av et alvorlig handikapp. Hvilket?
Den britiske fysikeren Isaac Newton var engang ute for et uhell som gjorde at notater fra 20 års eksperimenter gikk tapt. Hva skjedde?
Den britiske antropologen og arkeologen Mary Leakey var en av verdens ledende kapasiteter på sitt felt. Hun fant blant annet …?
Den østerrikske zoologen Konrad Lorenz fikk i 1973 nobelprisen i biologi for sitt arbeid med å studere dyrs atferd. Lorenz forsto dyrenes språk og signaler så godt at han blant annet …?
Den britiske primatologen Jane Goodall regnes for å være verdens ledende ekspert i sjimpanser. Da hun begynte studiene i 1960, brukte hun en teknikk som var svært kontroversiell på det tidspunktet og førte til mye kritikk. Hva var det?