Einstein USA 1950

Einstein forandret verden

Hvilket naturvitenskapelige gjennombrudd er det største gjennom tidene? Vi har valgt, men er du enig? Les om vinneren – og stem selv.

Ingenting beveger seg raskere enn lyset, rommet krummer seg rundt alle ting med masse, og tiden går langsommere for en person som beveger seg enn for en som står stille. Det er noen av de oppsiktsvekkende påstandene i Albert Einsteins spesielle relativitetsteori (fra 1905) og den generelle relativitetsteorien (fra 1915).

Begge teoriene revolusjonerte naturvitenskapen. Einstein tok et endelig oppgjør med påstandene om at elektromagnetisk stråling som blant annet lys og radiobølger trenger en eter for å utbre seg, og han løste gåten om den fotoelektriske effekten, der bare lys med bestemte bølgelengder kunne rive elektroner løs fra en metallplate. Endelig formulerte han verdens trolig mest berømte formel, E = mc", som beskriver hvordan energi og masse er to sider av samme sak.

Bomben detoneres Rundt 30 år senere var Einstein selv med på å omdanne en liten massemengde til en uhyggelig stor energimengde i de to atombombene som ble detonert over Hiroshima og Nagasaki mot slutten av annen verdenskrig.