Niels Bohr at blackboard

Dansk fysiker temmet atomet

For 100 år siden hadde vitenskapsfolkene komplett oversikt over naturlovene. Trodde de. Men i 1913 presenterte Niels Bohr sin banebrytende atommodell som forkastet den klassiske fysikken og skapte det totale kaos i universet.

20. desember 2012 av Helle & Henrik Stub

I april 1913 tok Bohr et ekstremt dristig steg ved å forkaste den klassiske fysikkens lover i atomet.

Han fikk utgitt tre artikler i tidsskriftet ”Philosophical Magazine” der han forklarte at atomet omfatter noen såkalte stasjonære baner som elektronet kan fare rundt i uten å miste energi. Til gjengjeld hadde elektronet en mulighet til å hoppe fra én bane til en annen. Hvis det hoppet fra en høyere bane til en lavere, ville det miste en bestemt mengde energi som deretter ville sendes ut som lys i en bestemt farge.

Nettopp de ulike fargene hadde lenge vært en nøtt å knekke for vitenskapen. Tidlig på 1800-tallet hadde fysikerne sett at når de helte eksempelvis salt på en gassflamme og sendte lyset gjennom et prisme, kom det spesielle fargelinjer til syne – såkalte spektrallinjer. Til da hadde ikke den klassiske fysikken kunnet forklare dem, men plutselig fikk Bohrs atommodell brikkene til å falle på plass.

Det fysiske verdensbildet tar ennå utgangspunkt i det som Bohr og kollegene fant ut i begynnelsen av 1900-tallet. Forståelsen av elektronenes atferd har ikke endret seg etter at kvantemekanikken ble definert. Derfor blir dagens forskning konsentrert om de såkalte elementærpartiklene – universets minste og mest grunnleggende byggesteiner.

Les hele artikkelen om Bohrs banebrytende atommodell ved å laste ned artikkelen som PDF. Du må være logget inn for å laste ned.