Gladiator school

Stor gladiatorskole funnet i Østerrike

Radar har avslørt stort underjordisk ruinkompleks i nærheten av Wien

16. januar 2012

Uten så mye som et eneste spadestikk har en internasjonal forskergruppe ved Ludwig Boltzmann Institut i Østerrike gjort en spektakulær oppdagelse i hjemlandets jord. Etter å ha skannet bakken med en avansert radar som ”ser” ned under jorden, kunne forskerne påvise godt bevarte rester av en enorm skole for romerske gladiatorer cirka 20 kilometer øst for Wien.

Skolen var en del av Carnuntum som rundt 200 e.Kr. var en travel storby med cirka 50 000 innbyggere og en av Romerrikets viktigste militære utposter i nord.

De tredimensjonale radarbildene viste et kompleks som dekket hele 2800 kvadratmeter. Skolebygningene var plassert nær ved og rundt en liten sirkelrund treningsarena med tilhørende tribune for tilskuere. Komplekset omfattet dessuten en oppvarmet gymnastikksal på 100 kvadratmeter samt et badeanlegg og administrasjonsbygninger der lederne på skolen var innkvartert. Gladiatorelevene bodde under langt mer nøkterne forhold og måtte nøye seg med celler på bare fem kvadratmeter.

gladiator school buildings

Anlegget kunne gjenskapes digitalt

Radarbildene er så skarpe at sporene etter et vannlednings- og kloakksystem trer tydelig frem, og man kan også se inngangen til komplekset og til og med en stolpe som trolig gjorde nytten som motstander for gladiatorene under treningen. Det har derfor vært mulig for forskerne å gjenskape anlegget digitalt, slik at vi kan se hvordan gladiatorskolen kan ha tatt seg ut da den ble reist. Og det ble den kanskje på et tidspunkt mellom 150 og 300 e.Kr. I tilknytning til skolen har forskerne også lokalisert en gravplass som var tiltenkt mennene og ungdommene som døde under kampene.

Ifølge forskerne ligner den nyoppdagede gladiatorskolen størrelsesmessig på den berømte gladiatorskolen Ludus Magnus som lå bak Colosseum i den italienske hovedstaden, Roma. Forskerne håper at oppdagelsen vi gi dem unik innsikt i forholdene som de romerske gladiatorene levde under.

Arkeologene har vært aktive siden 1870 i Carnuntum, men hittil er bare én prosent av byen gravd ut. Fra 1923 til 1930 avdekket forskerne et amfiteater med plass til 13 000 tilskuere, og det er i nærheten av dette teateret at forskerne for litt siden fant gladiatorskolen. Det er ennå ikke bestemt når utgravningsarbeidet skal begynne.