nb_u13 Richard III

Død konge på siste turné

Englands konge, Richard 3., dro denne uken på en fem dager lang hyllestreise rundt i landet. Eneste merkelige er at han døde for 530 år siden.

25. mars 2015 av Carsten Nymann

22. august 1485 ble Englands konge, Richard 3., brutalt nedslaktet på slagmarken og i all hast kastet i et hull i jorden. Anonym og lemlestet.

Først i 2012 fant arkeologer liket etter den beseirede kongen, og denne uken – 530 år etter hans død – ble Richard 3. hyllet under en fem dager lang begravelsesseremoni.

En Jaguar-likvogn fraktet kongens jordiske rester rundt i det britiske landskapet før han torsdag endelig ble stedt til hvile i katedralen i Leicester.

Richard 3. gravlagt av etterkommer

Æresgjestene under en av de mer uvanlige kongelige begravelsene i Storbritannias historie, var forskerne som fant og identifiserte Richards jordiske rester.

Kisten som den tidligere regenten ble gravlagt i, var utført i eik og bygd av den kanadiske snekkeren Michael Ibsen, som er etterkommer av Richard, og hvis DNA har vært brukt til identifikasjonen.

Få hele historien om Richard 3.

Avansert teknikk som DNA-analyser, massespektrometri, ansiktsgjenkjennelse og en ny type jordprøver har vært i bruk for å klarlegge den detroniserte kongens skjebne: