© Hasanov Jeyhun, Shutterstock

Kinesere oppdaget Amerika for 3000 år siden

Identiske skrifttegn fra Asia og Sør-Amerika tolkes som bevis for tidlig kontakt

1. september 2009

Kineserne kom til Sør-Amerika for over 3000 år siden.

Slik lyder en ny og provoserende melding fra en amerikansk Kina-ekspert.

Dermed er han uenig med de fleste andre arkeologer, som mener at kineserne satte sine ben på dette kontinentet først i begynnelsen av 1800-tallet.

Kina-eksperten professor Mike Xu ved Texas Christian University har sammenliknet en rekke gamle kinesiske skrifttegn med tilsvarende søramerikanske.

Skrifttegnene likner hverandre så mye at det må ha vært kontakt mellom de to kulturene, lyder hans kontroversielle konklusjon.

Mike Xu mener å ha funnet en påfallende likhet mellom skrifttegn fra den gamle søramerikanske olmeckulturen og det kinesiske Shang-dynastiet (1600–1100 f.Kr.).

Olmekene blir vanligvis oppfattet som mayaenes forfedre.

Skrifttegnene for så forskjellige fenomener som jordbruk, avlinger, astronomi, regn, religion, offer, himmel, sol, trær og vann er svært like på begge skriftspråkene.

Det er også store kulturelle og religiøse likheter mellom de to folkene, mener Xu.

Begge kulturene verdsatte for eksempel jade høyt og skar minnesmerker til begravelser av denne halvedelstenen, og hos begge ble alterbord brukt til ofringer.

En annen arkeolog, Betty Meggers ved Smithsonian Institution i USA, er også overbevist om at det har vært asiater i Sør-Amerika lenge før det som er alminnelig antatt.

Hun peker på likheter mellom 5000 år gammel keramikk som er funnet i Valdivia i Ecuador, og keramikk fra den samtidige Jomon-perioden i Japan.

Det er også en slående likhet mellom mayafolkets pyramider og de sørøstasiatiske pyramidene, hevder hun.

De to forskerne, Meggers og Xu, har også en forklaring på hvordan datidens kinesere kunne ha kommet til Amerika.

De hevder at naturlige havstrømmer i Stillehavet kan ha skapt kontakt mellom de to kulturene.

De to forskerne mener at for eksempel den såkalte Kuroshio-strømmen fra Japan og strømmen Black Current fra Kina kan ha ført båter fra Asia til Sør-Amerika.