Chinese chariot with span of horses

Hestespann dukker opp av graven

Rik kinesisk embetsmann fikk stridsvogner og hester med i døden for nesten 3000 år siden

I en uvanlig godt bevart grav fra rundt 770 f.Kr. har kinesiske arkeologer funnet fem stridsvogner og skjelettene etter tolv hester. Oppdagelsen ble gjort i Henan-provinsens største by, Luoyang, som frem til 900-tallet e.Kr. var hovedstad for flere kinesiske dynastier.

Den oppsiktsvekkende graven dukket opp under byggingen av et nytt sykehus, og i tillegg til hester og vogner har arkeologene gravd ut bronsegjenstander, jade, kobbervåpen og keramikk. Ifølge forskerne stammer graven fra det oldkinesiske Zhou-dynastiet, et kongerike som eksisterte fra cirka 1000 til 250 f.Kr. og innledet starten på det senere kinesiske keiserriket.

Hester med i graven

Ut fra gravgavene mener arkeologene at graven må ha tilhørt en høyt plassert embetsmann, for bare samfunnstoppene hadde råd til å holde hester. Hestene ligger på siden, noe som ifølge forskerne betyr at de ikke ble levende begravd, men slaktet før de for nesten 3000 år siden ble lagt i grav sammen med eieren. Både skjelettet etter ham og kisten han ble gravlagt i, er dessverre blitt fortært av tidens tann.

Til nå den mest komplette graven fra Zhou-epoken

Funnet av graven har gitt forskerne et sjeldent, men kjærkomment innblikk i gravferdsskikkene som kjennetegnet Zhou-dynastiet. Ikke langt unna er det i årenes løp funnet flere tilsvarende gravsteder, men der hadde gravrøvere vært på ferde og fjernet alt av verdier. Så den nyoppdagede graven er i særklasse den hittil mest komplette fra Zhou-epoken.

Men i størrelse og rikdom kan graven likvel ikke måle seg med den første kinesiske keiseren Qins mausoleum som ble funnet ved byen Xi’an nord i Kina i 1974 og stammer fra cirka 210 f.Kr. Graven er berømt for hæren av terrakottasoldater som vokter de underjordiske hallene.