Tutankhamon

Tutankhamon: Mannen bak masken

Da Howard Carter i 1922 gikk inn i den hittil eneste urørte faraograven som er funnet, udødeliggjorde han samtidig den gravlagte mumien. Tutankhamon og den praktfulle gullmasken er blitt et bilde på mektige egyptiske faraoer. Men nå har DNA-analyser avslørt at han var innavlet, malariasyk og sterkt ufør.

21. juni 2010 av Rasmus Kragh Jakobsen

Masken er revet bort fra ansiktet til Egypts mest berømte hersker. Med bor og kanyler har tyske og egyptiske forskere trengt inn under huden på den over 3300 år gamle Tutankhamon og for første gang hentet ut DNA fra ben-margen hos ”kong Tut” og 15 andre kongelige egyptiske mumier.

Moderne rettsmedisinske metoder har kartlagt den unge faraoens nære familie og viser nå verden et nytt bilde av det egyptiske farao-ikonet. Han var slett ingen guddommelig og sterk skikkelse, men i stedet et innavlet vrak som haltet omkring og led av flere arvelige sykdommer – trolig et resultat av at foreldrene var bror og søster.

Forskerne utelukker konspirasjonsteorier

Samtidig har forskerne kastet nytt lys over hva som tok livet av den unge 19-årige kongen. Påvisningen av gener fra malariaparasitten i benrestene etter faraoen avlyser årtiers konspirasjonsteorier om drap og intriger og baner i stedet veien for en mer banal blanding av dårlig helse, malariaangrep og et stygt lårbensbrudd kort tid før han døde.

”Alle trodde lenge at han ble myrdet. Det ble lagd store filmer og skrevet tykke bøker om det, men nå er saken avgjort,” sier Egypts sjefarkeolog, Zahi Hawass.

Studien er banebrytende fordi Egypts myndigheter for første gang ga tillatelse til at det skulle gjøres genetiske undersøkelser av de kongelige mumiene, noe som betyr starten på et helt nytt forskningsfelt, nemlig molekylær egyptologi.

”Det åpner seg en ny æra for oss,” sier Hawass.