Skanning afslører skjult rum i pyramide

Kheopspyramiden kan inneholde skjulte kamre

En skanning av Kheopspyramiden har avslørt en temperaturforskjell i steinene. Forskerne mistenker at det finnes uoppdagede rom i pyramiden.

I Kheopspyramiden i Egypt er det kanskje flere uoppdagede kamre.

Muligheten ble antydet under et stort internasjonalt prosjekt der arkeologer undersøkte egyptiske kongegraver ved hjelp av blant annet varmefølsom teknologi.

Skanning oppdager varmeforskjeller

Forskerne skannet pyramiden med varmekameraer og oppdaget uvanlige temperaturforskjeller i de store byggeklossene.

Blant annet var tre store steiner nederst i pyramiden varmere enn de andre, og forskerne tror nå at steinene kan skjule gjenmurte innganger til ukjente passasjer eller kamre.

Kheopspyramiden ble bygget som grav for kong Kheops i ca. 2550 f.Kr.

Forskjellen kan riktignok også skyldes luftsirkulasjon eller varierende bergarter.

Neste fase i prosjektet omfatter blant annet en 3D-modellering som skal gi et bedre bilde av pyramidenes konstruksjon.

Skanning av hjernen avslører løgner