NB u03 pyramide

Pyramider rommer flere hemmeligheter

Skanninger av de egyptiske pyramidene tyder på at de gamle bygningene skjuler hittil ukjente rom og ganger. Nå vil forskerne bekrefte tesen ved hjelp av mikroskopiske partikler fra rommet.

21. januar 2016 av Karine Kirkebæk

I tre måneder har folkene bak prosjektet ScanPyramids skannet fire av Egypts pyramider for blant annet å avsløre skjulte ganger og rom.

Nå har arbeidet tilsynelatende båret frukt. Det egyptiske ministeriet for antikviteter har iallfall akkurat offentliggjort at teamet har funnet abnormiteter i Kheopspyramiden i Giza og den vestlige fløyen av den røde pyramiden i Dashur.

Om abnormitetene dekker over skjulte rom, vet ikke forskerne ennå, men det vil videre undersøkelser forhåpentlig avsløre.

Temperaturen tatt på pyramider

I første omgang har forskerne ved hjelp av infrarød termografi skannet de fire pyramidene, som i tillegg til den nevnt ovenfor også teller Khafrepyramiden i Giza og den bøyde pyramiden i Dashur.

Forskerne målte temperaturen på de 4500 år gamle bygningene på alle døgnets tidspunkt.

Om morgenen varmer solen opp steinene, mens de kjøles ned igjen om kvelden. Uregelmessigheter i oppvarmingen og nedkjølingen kan være et tegn på at et tomrom – for eksempel en gang – gjemmer seg bak steinene.

Droner lager nøyaktig kart

I de neste månedene skal forskerne lage såkalte myon-tomografier og nøyaktige 3D-rekonstruksjoner av de gamle bygningene.

Jorden rammes konstant av myoner – en spesiell type tunge elektroner – fra rommet. Akkurat som røntgenstråler beveger myoner seg gjennom myke materialer som vev, men absorberes av hardere materialer og tunge grunnstoff. På den måten gir myon-ansamlinger forskerne et bilde av blant annet pyramidenes konstruksjon.

De nøyaktige 3D-modellene av pyramidenes indre og området rundt blir skapt av to droner i samarbeid med en datamaskin.

Neste skritt: rompartikler

Om cirka en måned begynner forskerne å foreta de første myon-målingene i Kheopspyramiden.

Den bøyde pyramiden i Dashur. Foto: Shutterstock.

Myon-tomografien skal blant annet avsløre hvordan den 4600 år gamle bøyde pyramiden i sin tid ble bygget av den egyptiske faraoen Snofru.