Small womans sarcophagus

Mystisk minikvinne funnet i egyptisk grav

Små mennesker hadde kanskje en helt spesiell betydning for egypterne.

20. august 2010

En mystisk sarkofag med portrettet av en bitte liten, stirrende kvinne er blant de oppsiktsvekkende funnene egyptiske arkeologer har gjort på en nyoppdaget kirkegård i den avsidesliggende Bahriyya-oasen cirka 360 kilometer sørvest for Kairo.

Kirkegården stammer fra romertiden i 3. århundre og inneholder 14 graver som er hugd ut av berggrunnen. Den ene av de døde er en kvinne som ble stedt til hvile i en bare 97 cm lang kalksteinssarkofag, smykket med et portrett av den døde iført lang tunika, sjal, halssmykker og sko. Kulørte steiner i øynene gir kvinnen et lys våkent uttrykk, men hvem hun er, kan forskerne bare gjette på.

Ved første øyekast trodde arkeologene at det var snakk om et barn, men i betraktning av det omfattende arbeidet som er lagt i å utsmykke den ennå uåpnede kisten, går de nå ut fra at det dreier seg om en høytstående og innflytelsesrik kvinne. Andre steder i Egypt er det tidligere blitt gravd ut minimumier og funnet avbildninger av dverger, og forskerne gjetter på at små mennesker hadde en spesiell religiøs status i samfunnet. Blant øvrige funn på den nesten 2000 år gamle kirkegården er en samling mynter, noen dødsmasker og et gullrelieff av himmelguden Horus’ fire sønner.