© Emad Omar Farouk, Shutterstock

Egyptisk mumie er dronning Hatshepsut

Tann avslørte den 3500 år gamle kvinnens identitet

1. september 2009

I 1903 fant arkeologen Howard Carter to kvinnemumier i en beskjeden grav i Kongenes dal ikke langt fra Luxor, og helt siden da har forskerne ment at den ene av de døde var farao Hatshepsut, som regjerte i 18. dynasti fra 1503 til 1482 før vår tidsregning.

Ifølge den egyptiske sjefarkeologen Zahi Hawass har grundig gransking av mumien bekreftet 100 prosent det man tidligere bare trodde: Den 3500 år gamle mumien er Hatshepsut, som i storhet ikke sto noe tilbake for dronning Kleopatra.

En internasjonal gruppe forskere har brukt nesten et år på å undersøke mumien inn og ut ved hjelp av moderne teknologi i form av DNA-analyser og CT-skanning.

DNA-analysene viste at mumien var i slekt med dronning Ahmose, som var Hatshepsuts bestemor og den første dronningen som regjerte i 18. dynasti.

En tann funnet i en krukke med påskriften Hatshepsut er imidlertid et av de viktigste bevisene.

Ifølge CT-skanninger passer tannen på millimeteren inn i et åpent hull i mumiens kjeve.

Hatshepsut var datter av Tuthmosis 1. og kom til makten fordi hun var gift med sin halvbror, farao Tuthmosis 2.

Da han døde, fortsatte hun å styre på vegne av sønnen, Tuthmosis 3., som selv var for ung til å overta.

Men i hans syvende regjeringsår dyttet Hatshepsut stesønnen til side og utropte seg selv til farao over Egypt.

Flere forskere er skeptiske til påstanden om at det er bevist at mumien er Hatshepsut – de mener at så gammelt DNA ikke gir utvetydige resultater.

Likevel har Hawass selv utropt resultatet til den mest sensasjonelle arkeologiske oppdagelsen i Egypt siden Howard Carter fant barnekongen Tutankhamons gravkammer i 1922.