Sneleopard

Nytt fossil var den eldste katten

Funnet av verdens hittil eldste fossil av en stor katt bekrefter teorien om at katten stammer fra Asia.

Forskere finner fossil av stor katt i Himalaya

I snødekte Himalaya har forskere fra Kina og USA avdekket verdens hittil eldste fossil av en stor katt.

Fossilet er et godt bevart kranium og stammer fra en fire–seks millioner år gammel slektning av den utrydningstruede snøleoparden. Det mest oppsiktsvekkende er at funnet støtter teorien om at de store kattene spredte seg fra Asia til resten av verden og ikke fra Afrika, slik mange i fagmiljøet tidligere har ment.

Kattens stamfar oppsto i Asia

Ved hjelp av DNA-prøver satte forskerne opp et stamtre over kattedyrene i 2006, og dette forskningsprosjektet viste at kattens stamfar oppsto i Asia for rundt 11 millioner år siden.

Men uten fossiler har teorien vært omdiskutert, og først med funnet av fossilet i Himalaya har forskerne fått et udiskutabelt bevis.

Det nest eldste fossilet stammer fra Tanzania

Det til nå eldste fossilet etter en stor katt stammer fra Tanzania i Afrika og er bare omkring 3,6 millioner år gammelt.

Den store Himalaya-katten tilhører en utdødd art som forskerne døpte Panthera blytheae. Dyret lignet kanskje på snøleoparden, men var mye mindre og veide trolig rundt 20 kilo.

Kraniet setter arten inn i Panthera-slekten, som først skilte seg ut på kattenes stamtre.

Kattestamfar levde i Tibet

Det nye fossilfunnet, som består av kraniedeler, ble funnet i det avsides Zanda-området sørvest i Tibet. Fossilet er en halv million år eldre enn det hittil eldste, som ble utgravd i Tanzania.