Whistle of bone

Vi spilte fløyte for 43 000 år siden

Fløyter fra aurignacian-kulturen er blitt 8000 år eldre

24. oktober 2012

Alt for 42 000 til 43 000 år siden vandret det tidlige moderne mennesket glad rundt og spilte på fløyter skåret ut av ben.

Slik konkluderer en lett forbauset gruppe forskere ledet av professor Nicholas Conard ved Eberhard Karls Universität Tübingen i Tyskland. Forskerne har analysert noen benfløyter som ble funnet i hulesystemet Geißenklösterle i de schwabiske alper i Sør-Tyskland.

Fløytene stammer fra aurignacian-kulturen og er lagd av skjelettdeler fra fugler og elfenben fra en mammut. De ble oppdaget i 2008 og datert til å være omkring 35 000 år gamle og dermed verdens eldste musikkinstrumenter. Nå har imidlertid nye analysemetoder vist at fløytene er hele syv til åtte tusen år eldre – altså cirka 43 000 år gamle.

Med den nye dateringen er det blitt enklere for forskerne å etablere en tidslinje for perioden da det moderne mennesket utkonkurrerte neandertalerne.

Til nå har forskerne ment at aurignacian-kulturen for cirka 40 000 år siden flyttet seg oppover langs elven Donau som følge av en ekstremt kald periode i Europa. Men fløytedateringen viser at kulturen hadde funnet frem til hulene mange tusen år tidligere, da klimaet var mye mildere.

Vandringen var altså ingen konsekvens av ekstrem kulde, noe forskerne må holde fast ved i arbeidet med å forstå kulturen.

Nicholas John Conard

... er en amerikansk antropolog og kjemiker. Han forsker blant annet i neandertalere og det moderne mennesket og i prehistorisk kunst ved Universität Tübingen i Tyskland.