Leakey

Nye funn bekrefter ukjent menneskeart

Benrestfunn tyder på at tre menneskearter levde samtidig

21. mai 2013

Menneskeslekten har hatt flere medlemmer enn man har trodd til nå. Slik konkluderer den anerkjente paleontologen Meave Leakey, som mener at minst én hittil ukjent menneskeart levde side om side med artene Homo erectus og Homo habilis i Afrika for omkring to millioner år siden.

Funn av fire kraniedeler

Konklusjonen er basert på fire fossile kraniedeler som Leakey fant i Kenya i 1972 og 2007–2009. Benbitene er så forskjellige fra tidligere funn at de er nødt til å komme fra en ukjent menneskeart, hevder Leakey, som opprinnelig lanserte sin teori i 1972.

Den gangen mente flere forskere at Leakeys funn – som ble døpt Homo rudolfensis – var en variant av Homo habilis, men de nye funnene skulle bekrefte at de fossile benrestene stammer fra en selvstendig art.

Kollega er uenig

Leakeys teori får kritikk av den kjente paleontologen Tim D. White, som hevder at det ikke er mulig å "identifisere en utdødd art ut fra et par tenner, kjever og et underansikt".

Meave Leakey

Svigerdatter til noen av verdens mest kjente fossiljegere, Mary og Louis Leakey. Sammen med mann og datter driver hun i dag den privatfinansierte forskningsstasjonen Turkana Basin Institute i Kenya.