neanderhtal

Neandertalerne brukte fargerik sminke

Et funn i Spania tyder på at neandertalerne brukte kroppsmaling og hadde et språk.

8. juni 2010

Neandertalerne var kanskje betydelig mer avanserte enn man har trodd til nå. Et 50 000 år gammelt funn fra Sørøst-Spania kan tyde på det. Der har arkeologer gravd ut fargede skjell med hull i, som kunne bæres med snor i rundt halsen som smykker.

Like ved skjellene ble det funnet klumper av gult og rødt pigment som trolig har ligget i en pose av skinn eller et annet nedbrytbart organisk materiale, som for lengst er råtnet bort. På funnstedet påviste man også et skjell som inneholdt rester av et fargepigment.

Forskerne mener at funnet av pigmenter som kan brukes til innfarging, er et sterkt bevis på at det har foregått kunstnerisk utsmykning, også i form av kroppsmaling. I tillegg ser forskerne det som et tegn på at neandertalerne hadde et språk. Hvis man er i stand til å uttrykke seg kunstnerisk og symbolsk, vil man vanligvis også ha et språk, fordi disse aktivitetene er betinget av en form for avansert kommunikasjon.