Cave painting spain

Neandertaler bak hulemaleri

Stenalderfolket lavede hulemalerier langt tidligere end hidtil antaget. Forskere har fundet nogle der er mindst 40.000 år gamle.

29. november 2012

Steinalderfolk satte håndavtrykk og malte røde sirkler og klubbelignende streker på Europas hulevegger lenge før forskerne hittil har trodd. I enkelte tilfeller er hulemaleriene minst 40 000 år gamle.

Bak oppdagelsen står britiske og spanske forskere som har brukt nye dateringsmetoder på 50 prøver fra 11 huler nordvest i Spania, inkludert den berømte Altamira-hulen. I hulene hadde det bygd seg opp en naturlig, tynn kalkskorpe over maleriene, og ved å bestemme forholdet mellom to atomer – radioaktivt uran og henfallsproduktet, thorium – fant forskerne en minimumsalder på maleriet som skjuler seg under kalken.

Funnet åpner for den kontroversielle teorien at maleriene var en del av neandertalernes kulturelle uttrykk, og at de var glupere enn antatt. Men forskerne sier at det er mer trolig at de ble malt av moderne mennesker like etter at de var kommet til Europa for cirka 45 000 år siden.