Neandertaler med grønne lyster

Neandertalerne spiste grønt

Neandertaleren gnagde ikke bare ben og slukte store mengder kjøtt, som tidligere antatt. Forskere har funnet spor av rotfrukter, bær og nøtter i 50 000 år gammel avføring fra fortidsmenneskene.

6. november 2014

Neandertaleravføring avslører grønne matvaner

Benrester etter reinsdyr og mammut har man funnet masse av på neandertalernes boplasser. Til nå har man derfor trodd at kjøtt var det eneste neandertalerne spiste.

Men nå har 50 000 år gammel avføring røpet et mer variert kosthold. Avføringen ble funnet i et ildsted i El Salt i Sør-Spania.

Analyser av fem forskjellige forsteininger viser spor etter fettstoffer fra kjøtt i store mengder, men også etter visse plantestoffer. Ut fra pollenanalyser mener forskerne at rotfrukter, bær og nøtter kan ha stått på neandertalernes spisekart.

Neandertalerkultur overrasker