Hvordan så Eva ut?

Forskerne mener vi har vår herkomst fra en felles stammor. Lignet hun dagens mennesker?

1. september 2009

Genetikerne har satt opp et stamtre for alle folkeslag på Jorden ved å studere arvemassen i cellenes kraftverk, mitokondriene. Det pussige er at bare mødrene kan gi disse videre til barna. Stamtreet viser seg å ha de lengste grenene i Afrika, noe som betyr at vår stammor var afrikaner. Forskerne har gitt henne kallenavnet Eva. Hvordan Eva så ut, kan man selvsagt ikke vite, men forskerne kan få en antydning ved å studere knoklene etter de tidligste menneskene. Sør for Nasaret i Israel ble de eldste kjente skjelettene av anatomisk moderne mennesker funnet i 1969. De er ca. 100 000 år gamle og er kanskje blant de første moderne utvandrerne fra Afrika. Ut fra disse knoklene har skulptøren Richard Neave, erfaren rekonstruktør av ansikter for politiet, modellert et utseende. Neave sier selv at hans modell av Eva stort sett er nøyaktig. Det er for eksempel lett å avgjøre om øynene var skrå eller om leppene stakk frem. Derimot er formen på ørene og det ytterste av nesen, samt fargen på håret og huden basert på antakelser.